English

Svensk folkemusik

Jeg begyndte at spille svensk folkemusik ca 1996, og har undervist i det siden 2006. Måske fordi jeg opdagede den svenske folkemusik fra Danmark har det været vigtigt for mig at vælge gode forbilleder og jeg har syntes det var interessant at både skabe mig et overblik og gå ind i stilerne fra forskellige egne i Sverige. Jeg ville også afprøve det til dans og mødtes med nogle dansere i et danselaboratorium.

Magnus Gustafssons kursus Folkmusik i Norden på Musikhögskolan i Stockholm gav mig et overblik. Jeg har så rejst rundt i sommerferierne, besøgt stævner og spillemænd. Jeg har lært meget af Anders Rosén fra Yttermalung, og hans spil sammen med Jonas Åkerlund er et ideal for mig. Västerdalarnas musik: Malung, Nås, Transtrand, Lima, Älvdalen har en særlig kraft. Men jeg har også været i Føllinge, Jämtland, og lært af Rickard Näslin, Ulf og Mats Andersson, Kjell-Erik Eriksson och Lasse Sörlin. Fordi jeg ville undervise har jeg dyrket mange af de kendte stile, som Boda, Orsa, Rättvik, Bingsjö. Jeg har fundet mine forbilleder: Pelle Björnlert og Sågskära når det drejer sig om Småland. Karin Wallin i Skåne. Hans Röjås m.fl. fra Boda. Mats Berglund m.fl. i Värmland.Mit fokus ligger på at spille til dans. Det er der det virkelig rykker!  

Bodapolska Til top

BODATOGET var et projekt, et eksperiment startet af mig og Niels Larsen, som kørte seks gange i København 2011-2014. 30 min Bodaspil som del af en almindelig danseaften. Eksperimentet gik på om vi kunne skabe den særlige vuggende,fyldige Bodalyd ved at samle folk fra forskellige grupper uden at alle skulle øve sammen. Spillelisten skulle ligge ude, så folk kunne øve selv, og ikke mindst lytte til Boda Spillemandslag. Den hårde kerne knoklede selvfølgelig, for med Boda kan det gå grueligt galt, hvis man ikke holder sammen. Inden sjette gang holdt vi et heldagskursus med Hans Röjås. Det gav et løft og lidt ekstra skub. Navnet Boda-toget kommer sig af en kommentar i sådan en bystuga, hvor violinerne var lagt til hagen og danserne stod parat på gulvet. - "Så! Nu starter Boda-toget!"

En af de Boda-glade var Kurt Nielsen, Roskilde, som jeg takker for VIDEO her: BODATOGETS første tur i marts 2011 (Kbh Folkemusikhus, Valhalsgade): "Bidt af Boda"

Video på sporet er fra Bodatogets tredje tur 22/2 2013 (Frøbel seminar). VIDEO. Kurt har skrevet navne ind på melodierne, så hvis man vil "høre noderne" kan man finde dem her.

Invitation til BODATOGET: 6.tur. - - Spilleliste
Seneste afgang var til det store POLSKA-bal lø.23/8-14 i Indre By Kulturhus. Nu står toget i remisen.

Noder ligger på Node-siden.
 


 

Skånebiksen Til top


Et andet projekt var Skånebiksen. Til den engagerede jeg Karin Wallin, Helsingborg, som holdt to workshops i København 2011. Karins far var kendt danseforsker og hun har modtaget Zorns guldmærke for sit drivende og energiske solospil til dans som hun har udviklet gennem at - spille til dans! - "Når man har spillet i timevis og hjernen er slået fra, så begynder det at blive rigtigt godt".
Karens undervisningsmåde er nede på jorden, uden noder, med nærvær og humor. Hun spiller ofte med A-bas og bruger løse strenge så meget som muligt. Hun lægger ikke så stor vægt ved strøgene, men jeg har skrevet ned, det jeg hørte, nogen af flere muligheder. Puls, energi, bløde skift.
 
Schottis efter Bror Dahlgren
 
Slängpolska, Smørmicken (A trad/B ny)

Lilla söta valsen

Tretur efter Nils Olsson, Höganäs (engelska)
 

Hvis du ikke er til noder kan du her se den lille VIDEO SKÅNEBIKSEN af Kurt Nielsen og høre melodierne da vi spillede til dans på Frøbel lige efter kurset 30/4 2011.
 

 

Spil til dans

Fra 2006 har jeg undervist violinelever i folkemusik. Det blev til alt mere samspil, delvist med henblik på at kunne spille for de dygtige dansere jeg mødt til sommerkurserne på Vrå højskole. Jeg tog til kurser og stævner i Dalarna, Småland og Jämtland i ferierne. Den Svenske Kirke, Gustafskyrkan (ved Østerport) ville have folkemusik til Midsommar, Valborg og andre lejligheder. Jeg spillede gerne, nogle gange med elever eller dansende par. 2009 fik jeg chansen at arrangere jeg fem kulturelle lørdagsprogrammer med folkemusik og dans for Gustafskyrkan, hvilket gav mig mulighed for at udvikle min viden og repertoire. Det blev meget populært og velbesøgt!

"Svenska landskap - i folkton och dans": Småland, Skåne, Värmland, Jämtland og Dalarna. Levende foredrag med dansere, spillemænd og deltagende publikum.
Det blev starten på en gruppe som jeg trænede hårdt.
Jeg byggede repertoire op og vi spillede jævnligt til bal for Frederiksbergs Folkemusikhus, Kbh Folkemusikhus, Folkets Hus og Roskilde Folkemusikcafé. Efterhånden fik vi også lyst til at prøve kræfter med et eget POLSKA-bal (4 gange 2013-14), hvor jeg holdt danseworkshops inden (begynder/øvede) og vi stod for musikken hele aftenen, afsluttende med fællesspil.

Foromtalen: Skabssvenskerne er en gruppe, startet af Kerstin Backlin, med hang til svensk polska. Også finsk schottis, norsk pols og halling sniger sig ind i den store skov af melodier vi efterhånden har på repertoiret. Vi satser på at dansepulsen sidder lige i skabet og at polskafreaks får chancen at danse deres favoritpolskaer fra Dalarna, Jämtland, Småland, Värmland, Skåne... eller måske en helt egen personlig dans. Øvede, vovede og tøvende, kom op på dansegulvet og bidrag til spilleglæden! Her er vi 2012. Du kan høre et klip hvor vi spiller til dans på Frøbel seminar 26/2 2013 YouTube Tak til Kurt ;-)
 

 

Polzka praqtica Til top

Polzka praqtica udsprang af mit eget ønske om et åbent forum for dans og spil, hvor man ser dem som to sider af samme mønt og bliver mere lydhør for hvordan man påvirker hinanden.
Til polzka praqtica kan man komme alene eller sammen med nogen for at træne, og nyde, at danse polska. Polskan som musik og dans er typisk for svensk folkemusik, men den har polske rødder og er i familje med norsk pols og dansk sønderhoning.
Tirsdage kl.19.15-21ca. var der åbent for den som vil træne dans til levende musik. Har du lyst at spille til dans er du meget velkommen. Vi skiftes til at danse op spille. Lidt instruktion kan forekomme, men det er ikke et dansekursus. Det er åben polskatræning, lige som man gør det indenfor tango. Man kan hjælpe hinanden, prøve melodier og spillemåder af, og se, hvordan det virker på gulvet, snakke sammen om dans, have det hyggeligt. Fremfor alt polska, men også schottis, vals etc. Hvad der sker afhænger af, hvem der kommer...

Dette projekt kørte hele 2012, inden jeg blev for hængt op med min Alexanderteknikuddannelse i England.