|
Om migJeg startede Backlink MUSIK 2004 for at virkeliggøre mine idéer inden for musikundervisning. Jeg er uddannet violinist fra Det Kgl. Danske Musikkonservatorium 1987, så den klassiske violinteknik var mit udgangspunkt, men konceptet er blevet udvidet i takt med min egen udvikling. Jeg har freelancet Danmark rundt med lange kontrakter i de forskellige landsdelsorkestre og på teatre, flyttet landet tyndt. Det var spændende, gav mange gode oplevelser og erfaringer. Jeg underviste samtidigt på musikskoler i Odense og Århus, inden jeg flyttede tilbage til København 1996.Jeg husker turnéerne med små teatergrupper som særligt sjovt; at være med til det hele, stille op og pille ned. Det bliver meget nærværende, man udvikler forestillingen, og hver dag er den ny. Nysgerrigheden har ført mig ind på nye områder. Barokmusik, folkemusik, nye uddannelser og kurser. Allerede min lærer og store forebillede Endre Wolf havde en let og barok måde at spille Bach på. Men jeg husker, da Musica Antiqua, Köln, kom til konservatoriet, og jeg og en veninde spillede Bachs dobbeltkoncert. Det var en verden til forskel på, hvordan de spillede, og vi blev nærmest skældt ud, fordi vi ikke vidste bedre. Med et andet forebillede, cembalisten Lars Ulrik Mortensen, som lærer på Malmö Musikhögskola lærte jeg lidt mere, og kastede mig ud, uden sikkerhedsnet og skulderstøtte, men med tarmstrenge og barokbue. Jeg fik koncerter med forskellige ad hoc ensembler under bl.a. Peter Spissky - stor fornøjelse! - men det blev sværere at leve uden en orkesterstilling, og kravene føltes endnu højere som barokmusiker. Teatret blev min redning, og nu kom jeg i kontakt med folkemusikken. Den havde det til fælles med barokmusikken at det var dansemusik, og at man havde større frihed, til at trille og fortolke efter eget næb, end i anden klassisk musik. Så jeg slap det som eg. aldrig været min drøm, tanken om en fast stilling i et orkester. Jeg ville jo spille, men også være fri. En utopi? Jeg havde mødt pædagogen Lennart Winnberg fra Göteborgs Musikhögskola som var en ildsjæl med nye tanker. Hans koncept "Från öra till hjärta" handlede om at integrere og bygge bro mellem forskellige musikalske områder: nodelæsning, gehørspil, solmisation, improvisation. Jeg blev ansat i et EU-projekt under hans ledelse, men han døde tragisk da vi var halvvejs og jeg måtte prøve at samle trådene. Jeg er ham meget taknemmelig, og arbejder videre i hans ånd. Jeg har også haft halvtidsstilling i AmazingMusicWorld (senere SheetMusic.com). Et flot projekt med musik på nettet, startet af Niels og Inge Eje. Firmaet gik desværre ned, men så fik jeg teaterjob igen. Turne med Frits Helmuth, som del af Karsten Vogels kvartet. Det var noget af det sjoveste jeg har lavet, og jeg fik også chansen at kaste mig ud i fri improvisation (underordnet helheden) i Birds of Beauty og senere Hanne Siboni Cirkester. Karsten er en fantastisk og uforfærdet freejazzsaxofonist som jeg har lært meget af! Husker da han bad mig at spille med til en koncert i Christianskirken efter en forestilling. Jeg sagde selvfølgelig ja, men under cykelturen spekulerede jeg på, til hvad... Nedenunder kan du læse om nogle grupper som har været vigtige for mig og min musikalske udvikling. Kolde fakta findes i mit CV. Violinen er nu en af mange mulige måder at udtrykke sig på. I min søgen efter et mere frit og levende spil har jeg beskæftiget mig med forskellige former for dans, sang og improvisation, fra afrikansk dans til Alexanderteknik og svensk polska.   Musik er bevægelse, bevægelse i bevidsthed og fællesskab.   BoomerangteatretForestillingen: “Under brudslöjan/ Det er så yndigt”, med sang og musik fra nordiske kilder og improvisation. Skuespillere Lisa Brand og Birgitte Norholt, scenograf Ulla Bang Jørgensen, instruktørkonsulent Inge Dinesen. Turne i Baltikum 3 uger 1997 som en del af Nordisk Råds Kulturfestival, forestillinger i Stockholm, Malmö og København.Tidskriftet "MusikDramatik" 3/97: "Kerstin Backlins känsliga fiolspel med variationer på svensk folkmusik gav en extra kvalitet åt föreställningen". "Under brudesløret": "En moderne teaterforestilling der bruger den kraft og visdom, nordisk folkemusik, dans og folkeeventyr byder på... handler om den kærlighed, vi alle prøver at finde ud af og de roller, vi spiller eller sidder fast i". Skuespiller Lisa Brand, instruktørkonsulent Inge Dinesen. Turne sommeren 1998 Sverige, Island. Entréscenen, Århus 12- 17/1- 99. Århus Stiftstidende: "Udover Lisa Brand medvirker Kerstin Backlin. Med bare tæer, strithår og lang grønlig kjole spiller hun søsteren, der får bruden til at synge og fortælle. Og hun kan synge og give sig hen på violin, tromme og strandsten." La FolliaBarokensemble med Merete Sveistrup sang og Monica Westheimer cembalo. Pressemeddelse: "Tre kvinder fra tre nordiske lande, der har fundet sammen for at dyrke den frodige tidlige musik. Barokmusikken er netop en levende tradition, hvor improvisation mere er reglen end undtagelsen. Lighederne mellem barokmusik og den folkelige tradition gør det spændende og vedkommende at spille denne musik idag.Den sprøde rå klang, den frie ornamentering, artikulationen og letheden, den pulserende rytme og kropslighed giver et pusterum - får os til at trække vejret igen". Dramatiske italienske kantater. Kirkekoncerter. Ensemblet modtog 1999 Dronning Ingrids Romerske Legat til en måneds ophold i Rom. FylgjaFylgja, svingende utæmmet nordisk Folk (violin, fløjte, guitar, elbas, djembe/ darbuka/ percussion). Med Christian Coff, Lucas Scheffold, Helle Andersen, Fabian Scheffold/Mikkel Hornnes/Frans Bølling.Spillet til festivaler i Sverige (Urkult, Korrö, Uråsa, Malmö) og Danmark (OdenseFolkFestival 1999, 2001,-02 og Nordlys, Kbh 2003). CD-udgivelser: "Fylgja" (2000) og "Strå" (2003). Included in the FolkWorld CD top ten of 2003. www.folkworld.de: ..." Their music is somehow light - it's like a sunny summer's day in Scandinavia, where your thoughts can wander around and you can relax..." CD "Strå" kan købes, se Kontakt eller www.fylgja.com Birds of Beautymed Karsten Vogel, saxofon, og Heidi Petersen, trommer/percussion.Pressemeddelelse: "Dette er musik som spænder over både meditativ ro og vild avantgarde, med et verdensmusikalsk islæt. Medlemmernes baggrund i jazz, rock og klassisk musik giver en spændende bryg, noget som begyndte at ulme da de de turnerede land og rige kring med Frits Helmuth og forestillingen "Rundt om Osvald" 2002-03. I forgrunden står Karsten Vogels virtuost udtryksfulde spil. Hans kompositioner er meget personlige udsagn som rummer inderlig skønhed og skøn vildskab". Koncerter på spillesteder, ved ferniseringer, på museer, heriblandt Charlottenborg (PRO 2003-2006), Kulturcentret Tuskær, Tidens Samling i Odense og Sophienholm. |
||||||||||