English |
Live musik/Balkan BulgarBalkan BulgarTraditionel bulgarsk, makedonsk, klezmer, ungarsk og rumænsk musik er på programmet, når Balkan Bulgar spiller op for mavedansere eller balancerende på hestevogn i den frie Københavnske natur. Hæsblæsende skæve rytmer og rigtige sjælere!Balkan Bulgar består af fem musikere fra københavnsområdet, der er forgabte og fortabte i de finurlige melodier og taktarter der kendetegner østeuropæisk folkemusik. Den jordnære festmusik, der får det til at rykke i fødderne, og de smukke længselsfulde melodier, der får én til at smelte. Simon, Jørgen og Klaus startede for år tilbage, og er udpræget balkanfreaks, bredt fortolket. Kerstin, som mødte de andre ved World Music stævner i København, har bl.a. spillet klassisk/jazz fusion i Karsten Vogels gruppe Birds of Beauty og nordisk folk i dansksvenske Fylgja. Kerstin Backlin - violin Katrine Clante - klarinet/fløjte Simon Øltieng - harmonika/kontrabas Klaus Mogensen - guitar/kontrabas/tanpura Marianne Mogensen - percussion, dans Balkan Bulgar har jævnligt spillet i undergrundsmiljøerne på Børneteatret og Kulkafeen, på Kulturhuset Islands Brygge, Arbejdermuseet, små cafeer og private fester, til Gypsy Night og stemningstur på Fælleden. Billedet til højre er fra WorldMusicFestival 2007 på Global Copenhagen, med Karen Jørgensen som solist. For at høre lydeksempler kan du gå til www.balkanbulgar.dk Vi har haft den virtuose zymbalomspillere George Mihalache (se www.mihalache.dk) som gæstemusiker ved koncerter på Pilegården, Folkecafé Fensmark og til dansk lærerstævne i Vordingborg. Vi har også spillet til fællesarrangement med koret Kitka og dansegrupen Crihalma, foruden til deres resp. jubileer (Kitka 20 år,Crihalma 40 år), til Internationel dag, (Akacieparken)og på Karens Minde Kulturhus. Nu også med Marianne Mogensen på håndtrommer (davul, req, tabla, def) og som danser. Klarinetisten Jørgen Nielsen valgte at stoppe i orkestret 2012, men vi var heldige at Katrine Clante ville træde ind, havde mod på at lære repertoiret og tilføre et nyt pust af improvisation og balkanklang. I august 2015 spillede vi til Kulturhavn - for fuld udblæsning og med orientalsk dans på pladsen foran Islands Brygge Kulturhus. Vi spiller gerne, hvor folk vil danse, til private fester, på gader og stræder. Foredrag"Polska - en rejse gennem Sverige - eller "med næsten lige så mange fødder i loftet som på gulvet".En folkemusikalsk rejse gennem Sverige med levende musik og dansere. Den svenske nationaldans “polska” har rødder i Polen og man kan spore den tilbage til 1500-tallet. Den har overlevet både den nationalromantiske “normalisering” og halvfjerdsernes revival, og bliver nu dyrket både i universiteternes spillemandslag og til udendørs folkefeste. Vi viser hvordan musik og dans spejler hinanden i smuk forening og hvordan det aflange land har udviklet lokale særpræg, så man kan se og høre de forskellige landskabers karakter. På denne kulturhistoriske rejse, møder vi også verdenskendte personligheder som den 300 års-jubilerende botaniker Carl von Linné, kunstmaleren Anders Zorn og den franskfødte konge Karl XIV Johan og hører om deres forhold til folkemusik. (To violiner+dansere). "La Folia - en langtidsholdbar landeplage som holdt sammen på Europa". “Der skal nogen til at leve livet og den som går udenom dårskaben, han går min tro udenom livet” (skriver Jørgen Frantz Jacobsen i sin bog “Barbara”, med et citat af den franske 1600-talsfilosof La Rochefoucauld). Det portugisiske ord folia betyder dårskab og folia var oprindelig en portugisisk rituel dans, der var så hurtig og vild, at danserne virkede som om de var ude af sig selv. I begyndelsen af 1600-tallet blev folliaen meget populær i Spanien og Italien, akkompagneret af guitar og kastanjetter. I Frankrig forandredes den til en langsom og værdig dans, der var passende ved hoffet. Akkorderne blev brugt til improvisation og mange komponister har skrevet variationer over melodien. Som en landeplage vandrede den gennem Europa - som la folie d’Espagne - og vi kan kende den i menuetten fra “Elverhøj”, i skandinaviske folkelige viser og børnesange. Med musikeksempler fra forskellige musikgenrer viser jeg, hvordan en enkel melodi kan tage farve af sine omgivelser og alligevel bryde gennem". |
||||||||||